הפרסום באינטרנט גדל ומתפתח בישראל ובעולם. יותר ויותר עסקים בכל הגדלים, אשר עומלים על פרסום ומיתוג באמצעות כלי התקשורת המסורתיים- טלוויזיה, רדיו ושלטי חוצות, מזהים ומבינים את הצורך בשימוש במוצר משלים- מוצר שייגע בלקוח הקצה ויניע אותו לפעולה הרצויה.
המגמה המשמעותית ביותר כיום בפרסום באינטרנט היא – פרסום מבוסס תוצאות- Performance. עם התפתחות הפרסום והכלים באינטרנט, יותר ויותר לקוחות רוכשים מדיה מבוססת תוצאה- אם בתחום הנדל”ן (לווינשטין נכסים, קרסו מבנים, קנדה-ישראל) אם בתחום הבנקאות (בנק מזרחי, בנק איגוד, בנק ירושלים, בנק יהב), אם בתחום הרכב (אלבר, אלדן, LEASE4U, שלמה SIXT), אם בתחום המים (מי-עדן, תמי4, נביעות) ואם בתחום הלימודים (האקדמית תל אביב יפו, הטכניון, קידום, המכללה למנהל, WALL STREET).
כיום יותר ויותר עסקים עוברים לעבודה עם לידים, רוכשים לידים באופן קבוע ויוצרים מציאות חדשה של תשלום עבור תוצאות שהוגדרו מראש.
מהם 5 המודלים העיקריים שעל פיהם מודדים את מידת הצלחתו של פרסום מבוסס תוצאות באינטרנט?
- CPM- Cost Per Impression- עלות פר 1000 חשיפות- הגדרת מחיר עבור 1000 חשיפות של באנר/מודעת פרסום.
- CPC- Cost Per Click- עלות פר הקלקה- הגדרת מחיק עבור כל הקלקה על באנר המוביל למודעת פרסום.
- CPL- Cost Per Lead- הגדרת מחיר עבור גולש שהשאיר פרטים אישיים והתעניין במוצר המפורסם.
- CPA- Cost Per Action- הגדרת מחיר עבור פעולה לכשהי שמבצע הגולש- הרשמה, הורדה, קבלת קוד קופון ועוד.
- CPS- Cost Per Sale- הגדרת אחוז עמלה עבור רכישה שמתבצעת Online על ידי הגולש.
מטרת השיטה- מתן מענה בזמן אמת להוצאות השיווקיות והמרת תקציב הפרסום להכנסות ורווחים בזמן אמת.
מהו מודל רשת אפילייטס – רשת שיווק שותפים באינטרנט?
על בסיס השיטה הוקם מודל רשת האפילייטס- Affiliate Network. רשת פרסום מבוססת תוצאות מהווה פלטפורמה לקישור בין המפרסם (Advertiser) לבין בעלי המדיות באינטרנט (Affiliates), ופועלת בעיקר על פי המודלים CPL, CPA ו- CPS.
ע’פ מודל זה, המפרסם ישלם מחיר קבוע עבור תוצאה (ליד, רכישה או פעולה אחרת) שבעל המדיה סיפק, ללא התייחסות לסוג המדיה או עלות המדיה.
בעלי העסקים מבינים כי לקוחות הקצה נמצאים באינטרנט בכל שעות היום ורשתות מבוססות תוצאות הן האמצעי להשיגם.
מהם סוגי ה-Affiliates העיקריים ברשת שיווק שותפים?
– Display באתרים קטנים ובינוניים: הרשת מודעת לכך שהמפרסם יכול לפנות בעצמו לאתרי הפרמיום ומאפשרת גישה לאתרי הנישה והקונספט, המיועדים לקהל ממוקד ומפולח יותר, כמובן ללא אתרי תוכן למבוגרים, תכנים גזעניים, אתרי משחקים, הורדות ושיתוף קבצים.
– דיוורים: באמצעות רשימות דיוור חוקיות לפי חוק הספאם.
– קידום ממומן בגוגל/פייסבוק.
– סרגלי כלים
– MOBILE
– בנוסף נעשה שימוש בשלל כלים שיווקיים – פופ-אפים, פופ-אנדרים, באנרים, תיבות רוטציה, טקסט לינקים ועוד.
כיצד נקבע מודל התשלום עבור לידים במסגרת אפילייט מרקטינג?
על מנת להבטיח את אמינות המודל, לא ייגבה תשלום עבור ליד שאינו תקין. כך מובטח שהמפרסם משלם רק עבור לקוח פוטנציאלי זמין, אשר מעוניין לשמוע פרטים על המוצר. ניתן גם להגדיר קריטריונים נוספים בהתאם לקהל היעד הרצוי. למפרסם יש אפשרות לרכוש לידים מסוננים, אשר עוברים שיחה ראשונית (טיוב) לצורך אימות הקריטריונים.
היתרון הגדול במודל עבור המפרסם, הוא שליד תקין יאושר רק על ידו. למפרסם הזכות לפסול ולאשר לידים בהתאם לסיבות הפסילה שהוגדרו מראש ולשלם עבור הלידים התקינים בלבד.
בעלי המדיה יתוגמלו גם הם רק עבור הלידים שאושרו. באופן זה נוצרת מטרה חיובית משותפת לכולם הכדאית לשותף, כדאית לרשת וכמובן כדאית למפרסם, אשר מגדיל את מאגר הלקוחות ואת היקף המכירות, ואשר יכול לקבל בזמן אמת מצב החזר על השקעה (ROI).
מהם הפרמטרים שעל פיהם מתמחרים לידים המתקבלים במסגרת פרסום באינטרנט ברשת שיווק שותפים?
תמחור הליד נמדד לפי מספר פרמטרים:
– סוג המוצר
– עלות המוצר
– אחוז ההמרה בין ליד למכירה בענף
– ביקוש למוצר בקרב השותפים
– ביקוש למוצר בקרב הגולשים
– מחיר הליד בקרב מתחרים בענף
שיטת הפרסום והיכולת לקבל תוצאות בזמן אמת לא נעלמות מעיניהם של מנהלי השיווק בארץ ובעולם. הפופולריות של המדיום האינטרנטי והפניית קידום המוצרים לאינטרנט עולים בקצב מסחרר.
ההבנה כי מטרות העל של הפרסום הן גיוס לקוחות רלוונטיים והגדלת המכירות, היא שמניעה את מנהלי השיווק לבחור ברשתות אפילייטס ובעולם ה- Online המדיד.
**המאמר עודכן לאחרונה בשנת 2020**